Senin, 28 Februari 2011

Komputasi sebelum ada komputer

komputasi???
menurut om wiki komputasi tuh adalah menemukan pemecahan masalah dari
data input dengan menggunakan suatu  algoritma,
kalau sekarang sih enak banget untuk melakukan komputasi tinggal menggunakan software-software yang tersedia aja dari komputer, tapi bagaimana dengan dahulu kala??? dulu kan belom ada komputer,,,,,,,,,
nah dahulu kala tuh orang melakukan komputasi dengan cara manual, mungkin waktu zaman batu orang menghitung dengan menuliskannya di batu hehe, lalu ditemukanlah metode aritmatika yang ngebantu banget dalam komputasi ini tapi banyak orang di jaman ini berlomba-lomba untuk membuat sebuah mesin yang dapat digunakan untuk membantu proses komputasi, oleh karena itulah terbentuk komputer
sejarah perkembangan komputer :{dikutip dari wikipedia}

Generasi pertama

Bermula dengan penggunaan teknologi tiub hampagas untuk mewakili data. Setiap nilai bit 1 atau 0 akan diwakili oleh satu tiub hampagas (terdapat juga komponen awal yang bekerja berasaskan perwakilan perpuluhan - dengan 10 simbol). Tiub hampagas amat perlahan dibandingkan dengan pemprosesan hari ini.
Masalah teknologi ini:
  • Menghasilkan komputer yang bersaiz amat besar dengan kemampuan pemprosesan yang tidak seberapa
  • Tiub hampagas mengeluarkan haba yang amat banyak menyebabkan pemroses akan cepat panas dan mungkin rosak jika sistem penyejuk yang sesuai tidak dipakai.
Contoh ciptaan generasi pertama ialah ENIAC yang siap pada 1945 dan UNIVAC 1 pada tahun 1951.

Generasi kedua

Memperkenalkan penggunaan transistor yang dibuat daripada bahan silikon. Transistor adalah sejenis alat yang bertindak sebagai suis elektronik yang boleh digunakan untuk menghasilkan 2 nilai, 1 atau 0. Bahan silikon pula ialah sejenis semikonduktor separa mengalir yang boleh mengalirkan arus elektrik pada suhu tertentu.
Kelebihan teknologi ini ialah membolehkan pemroses yang jauh lebih kecil dihasilkan bagi mengelakkan daripada berlakunya masalah kepanasan pemproses.

Generasi ketiga

Dalam generasi ini transistor silikon digabungkan dalam bidang yang besar di atas satu litar yang sama dipanggil litar bersepadu (IC). pada tahun 1970-an, mikroproses telah diperkenalkan yaitu kalkulator transistor yang menggunakan IC.

Generasi keempat

Penggunaan mikrokomputer dengan meluas yang dilengkapi dengan mikroproses yang amat pantas dan canggih yang mampu melaksanakan jutaan pemprosesan dalam satu saat. Pemproses mikronya didapatkan dengan jutaan transistor silikon yang bertindak sebagai suis-suis halus yang mewakili data-data komputer. Mikropemproses yang pertama dibina ialah intel 4004 pada tahun 1971.
dan sampai sekarang masih digunakan generasi ke 4.

1 komentar: